پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119281
فراموشي ديپلماسي منطقه اي در هياهوي مذاکره با غرب/ دولت شعارهاي خود را فراموش کرده است؟
تاریخ انتشار : 1393/07/29 09:55:21
نمایش : 1747
دستگاه ديپلماسي ايران در منطقه خاورميانه و در ارتباط با کشورهاي همسايه در طول يکسال و دو ماه گذشته نتوانسته روابطي مناسب ايجاد کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، از همان زماني که دولت يازدهم روي کار آمد، اصلي ترين برنامه خود را براي بهبود وضعيت اقتصادي کشور، در راستاي مذاکره با کشورهاي غربي و آمريکا قرار دارد و حالا که بيش از يکسال از آغاز به کار حسن روحاني و تيم مذاکره کننده جديد ايران مي گذرد، هنوز نتيجه قابل توجهي از اين مذاکرات به دست نيامده است و طرف مقابل تنها به کنار گذاشتن بخشي از تحريم ها اکتفا کرده است.

 

در طول اين يکسال اما منطقه خاورميانه مملو از اتفاقات گوناگوني بود که به نظر مي رسد سرمستي مذاکره با کشورهاي غربي و کسب موفقيت در اين مذاکرات براي تيم مذاکره کننده، سبب شد تا ديپلماسي ايران در منطقه خاورميانه با مشکلاتي روبرو شود. ماجراي راه اندازي جنگ اسرائيل عليه فلسطين، هجوم داعشي ها به عراق و کشتار وحشيانه، تحرکات عربستان و انقلاب حوثي ها در يمن، از جمله اتفاقاتي بود که مي توان گفت دستگاه ديپلماسي ايران از آنها تا حدود زيادي غافل ماند. نمونه آخر آن نيز ماجراي حکم اعدام آيت الله نمر بود که واکنش چنداني از سوي وزارت امور خارجه ايران در بر نداشت.

 

همين امر نيز سبب شد تا اين روزها خبرهايي از تحرکات جديد سعودي ها به گوش برسد. سعودي ها که يکي از رقباي نفتي ايران نيز به شمار مي روند همراه با ساير همدستان خود در منطقه و نقشه اي که در اوپک طرح ريزي شد، تعهدات خود را در اين سازمان زير پا گذاشته و قيمت نفت را تا حدي پايين کشيدند که بر فروش نفت ايران نيز تاثير گذار شد. عربستان که تاب مشاهده رونق بازار نفت ايران طي ماه هاي اخير را نداشت، با اين اقدام سعي کرد اقتصاد ايران را تحت تاثير قرار دهد.

 

از سوي ديگر دولتي ها در طول يکسال گذشته نتوانستند روابط ايران را با کشورهاي آمريکاي جنوبي و آفريقايي گسترش دهند. در اين باره حتي کار به جايي رسيد که ديپلماسي ايران در اين بخش به حالت غير فعال و تعطيل نيز در آمد. اين در حالي است که سخنراني رئيس جمهور آرژانتين در سازمان ملل و حمايت قاطع وي از منافع ايران نشان داد که پتانسيل فعالي در اين مناطق براي ارتباط با ساير کشورها وجود دارد.

 

اين روزها اما دولت يازدهم همچون گذشته تمام تخم مرغ هاي خود را در سبد مذاکرات هسته اي قرار داده و هر روز نيز اخبار ضد و نقيضي از توافق و يا عدم توافق طرفين به گوش مي رسد. اين در شرايطي است که حسن روحاني پيش از انتخابات رياست جمهوري سال گذشته با شعار تنش زدايي و جلوگيري از تنش زايي با کشورهاي منطقه و همسايه ايران روي کار آمدند اما اين شعار اين روزها تنها به تنش زدايي با غرب در ديپلماسي بين المللي تبديل شده است.

 

از منطقه و کشورهاي همسايه ايران خبر مي رسد که نيروهاي مرزي ايران و پاکستان با يکديگر درگير شدند و طي اين درگيري چند نفر از گارد مرزي پاکستان زخمي شدند. در خصوص عربستان نيز دولت و حاميانش حساب ويژه اي روي هاشمي رفسنجاني باز کرده بودند اما تحرکات سعودي ها در طول اين مدت نشان داد که وزارت خارجه در اين زمينه نيز توفيقي کسب نکرده است. در امارات نيز بعد از سفر منطقه اي ظريف به کشورهاي همسايه، 2 روزنامه معتبر عربي يعني الشرق‌الاوسط و القدس‌العربي در گزارشاتي نوشتند وزير امور خارجه ايران در اظهاراتي عجيب و غريب در امارات گفته است ايران حاضر است درباره جزيره ابوموسي گفت‌وگو کند! حال به اين کشورها نحوه روابط ديپلماتيک ايران با ترکيه و بحرين را نيز اضافه کنيد. بنابراين مي توان به اين نتيجه دست يافت که دستگاه ديپلماسي ايران در منطقه خاورميانه و در ارتباط با کشورهاي همسايه در طول يکسال و دو ماه گذشته نتوانسته روابطي مناسب ايجاد کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html